Geen onderdeel van een categorie

De kracht van animaties bij Interne veranderingen

By 6 september 2017 september 28th, 2017 No Comments

“Innovate or Die”

We leven in een tijd van snelle verandering, “innovate or die” is een veelgehoorde term in marketingland. Dit heeft ook grote gevolgen voor de manier waarop we met elkaar communiceren. Op het gebied van externe communicatie maken professionals steeds meer gebruik van nieuwe media maar ook van beeld (video, animaties, images) om hun verhaal te vertellen of hun product toe te lichten.

Communicatie is een veelzijdig vak apart in een veranderende wereld. Nieuwe media en nieuwe technieken bieden ook interne communicatiespecialisten innovatieve mogelijkheden om hun boodschap over te brengen op een brede en vaak kritische doelgroep. Ook voor interne communicatieprofessionals is het van belang om te blijven innoveren en een communicatievorm te vinden waarmee ze aansluiting vinden bij de doelgroep en er voor te zorgen dat hun belangrijke boodschap ook echt gehoord wordt.

Communicatie adviseurs zijn de linking pin tussen de zogenaamde c-suite en medewerkers. Ze proberen door middel van heldere communicatie bij te dragen aan wederzijds begrip tussen twee zeer verschillende werelden. Waar de directie vaak duidelijk voor ogen heeft wat ze willen vertellen, roepen deze veranderingen vaak onzekerheid en vragen op bij de medewerkers. Daarom is tijdens het veranderproces communicatie zeer van belang. Goede communicatie draagt bij aan het welslagen van de verandering en aan het welzijn en daarmee de effectiviteit van de mensen.

Maar wat is nou goede communicatie? En welke tools gebruik je daar dan voor?

De toevoeging van beeld aan je communicatie zorgt voor meer betrokkenheid bij de boodschap en helpt ingewikkelde veranderingen uit te leggen op een manier die bij je merk en je doelgroep past.

Interne communicatieprofessionals gebruiken voor het communiceren van veranderingen vooral email, intranet en meetings als tool.

Video en andere electronische publicaties worden vooral gebruikt om awareness te creëren en niet om echt veranderingen door te voeren of een probleem op te lossen. Toch blijkt uit onderzoek van Forbes dat wanneer het echt belangrijk is dat een boodschap overkomt beeld vele malen krachtiger is dan een e-mail, het huidige dominante communicatiekanaal voor interne communicatie. Zo is de kans dat een medewerker een video bekijkt 75% groter dan dat hij een tekst, e-mail of een webartikel leest. Ook blijkt uit dit onderzoek dat video een krachtige tool is om het team met de neuzen dezelfde richting op te krijgen en een fundamentele interne verandering te communiceren. Forbes noemt als case de fusie van Continental en United Airlines. CEO Jeff Simek zette online video in om de medewerkers op de hoogte te houden van de veranderingen en vernieuwingen die volgden op de samensmelting van deze twee grote bedrijven en dit bleek een goede actie. Online video wordt door hen als tool met grote potentie voor communicatie, training en andere zakelijke toepassingen genoemd.

Een nieuwe krachtige tool voor interne communicatie

Het goede nieuws is dat ook interne communicatie professionals steeds meer de toegevoegde waarde van beeldend uitleggen in gaan zien, zo blijkt uit het global summary report 2016 van Newsweaver.  Ook binnen onze animatie studio zien wij steeds meer aanvragen voor animaties met een interne communicatie doelstelling. Of het nu gaat om een interne verandering, een nieuwe werkwijze of het onboarden van (nieuw) personeel, onze uitlegfilmpjes doen het goed bij communicatieprofessionals.

Eén van onze opdrachtgevers, Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, onderbouwt deze statement. In een interview vertelde Joyce Duivenvoorde ( coördinator van het team communicatie en communicatie adviseur voor de Omgevingsdienst) ons dat de uitleganimatie die Explanimators voor haar maakte haar hielp om een complexe interne verandering op een passende manier over te brengen. Zij en haar collega’s klopten einde 2016 bij ons aan met de vraag om hulp bij het maken van een uitleganimatie omdat zij als organisatie een nieuwe manier van begroten gingen introduceren en  al enige tijd stoeiden met de vraag hoe dat nu efficiënt en helder overgebracht kon worden zonder het al te ingewikkeld te maken. We zijn gezamenlijk de uitdaging aangegaan om het op het eerste gezicht best complexe Prestatie Gericht Financieren in een begrijpelijk beeldend verhaal te gieten. Binnen dit samenwerkingsverband heeft elke partij zijn of haar eigen rol; waar Joyce de link is tussen de studio en de projectleider, hebben wij (de Explanimators) vooral de rol van onafhankelijke sparringspartner voor het team van de Omgevingsdienst. Joyce vertelt uitvoerig hoe fijn ze dat vindt in het interview: “Ik vond het vooral leuk dat jullie heel toegankelijk waren en heel enthousiast. En dat het niet over 27 schijven ging maar dat je gewoon contact had. Dat vond ik heel fijn. En dat jullie ook open stonden en jullie straalden uit dat het niet ging om zo snel mogelijk een filmpje slijten, maar dat het echt ging over hoe kunnen wij jullie helpen met het verhaal vertellen.”

Ook was ze aangenaam verrast om te merken dat animaties niet alleen maar grappig zijn maar ook een serieuzere boodschap kunnen brengen: ”… jullie kunnen met de animatie film die jullie gemaakt hebben ook een serieuze boodschap overbrengen. Zonder dat het weer te zwaar wordt, want met die tekeningetjes houd je het toch een beetje luchtig. Die mix vond ik bij jullie ook heel goed. “

Op de vraag of zij explanimations een goede tool vindt voor interne communicatie antwoordt ze met een volmondig ja en licht toe: “als communicatieadviseur ben je geneigd veel meer in woorden te doen en in intranet bijeenkomsten want dan kun je veel vertellen. Maar als je dezelfde informatie in een filmpje giet, wordt het echter. Je onderstreept er het belang (van de wijziging [red.]) mee, want we maken niet overal een filmpje van. Ook het proces naar het filmpje toe was voor ons belangrijk, dat we gezamenlijk met jullie (Explanimators) en het team hebben kunnen bepalen wat we nu willen overbrengen en hoe.”

Het filmpje van de Omgevingsdienst is ook een mooi voorbeeld van hoe interne projecten (onbedoeld) ingezet kunnen worden in externe communicatie. De toehoorders hebben zo enthousiast gereageerd dat de organisatie het filmpje nu ook aan opdrachtgevers laat zien, Joyce: “We hebben het nu gericht op intern, maar je merkt wel nu hij er is dat wij hem ook extern gebruiken. Onze bestuursleden laten het aan de raadsleden laten zien en die gaan allemaal naar het filmpje zitten kijken. Dat hadden we helemaal niet als beoogd doel.”

Communicatie is een veelzijdig vak apart in een veranderende wereld. Nieuwe media en nieuwe technieken bieden ook interne communicatiespecialisten innovatieve mogelijkheden om hun boodschap over te brengen op een brede en vaak kritische doelgroep. Ook voor interne communicatieprofessionals is het van belang om te blijven innoveren en een communicatievorm te vinden waarmee ze aansluiting vinden bij de doelgroep en waar je hoge ogen mee kunt gooien natuurlijk!